panorama fair magazine_interview with nextguruNow.

…the new edition of the panorama magazine no.2, is published online today, and gives an excellent overview of the current situation of the fashion industry. many thanks to the panorama team and ralf strotmeier for this interview about our agency. we wish you a successful panorama berlin fair…read the interview CHASING THE ZEITGEIST in the panorama fair magazine N0.2 here:

http://www.panorama-berlin.com/magazin/de/#68

CHASING THE ZEITGEIST :

In 1995, the two fashion designers Uta Riechers-Wuttke and Martin Wuttke formed their Berlin agency nextguruNow, offering trend forecasts and design services for fashion and accessories companies. Panorama Berlin Magazine met the two for an interview in their creative office in Berlin-Mitte.

Your trend agency nextguruNow has been involved in the fashion industry for over 15 years now; to what factors do you attribute your success? The product is the cornerstone of every brand and our primary focus. From checking existing design concepts to restructuring collections, trend research can help define the right type of positioning. However, we have to consider various concepts and designs for a brand, to properly capture and express its soul. We offer professional support during design processes, adapted to our customers’ individual needs.

What is the emphasis of your work? To help give our customers a strategic lead in the market, we anticipate which trends will be most influential in the lifestyle sector, the arts, music, and, of course, fashion. Personalised trend books for fashion and bag labels are also what make us unique. We also focus on exclusive designs for leatherware. Last, but not least, trend

reports and research for the largest global trend agency add to our portfolio.

How much have trends changed in the past years? Fashion trends have become a lot more democratic. Until a few years ago, fashion magazines and the yellow press were the sole channels capable of launching trends. Since the noughties, blogs and communities have become a must-have. Information is permanently available, around the world. And the consumer is now also part of the inspiration. For the summer of 2014, we developed the slogan “the bigger world, the bigger picture” for Modeurop. The world is moving closer together, the canvas is larger and more focused. The economies of the BRICS states will quickly overtake Europe.

How important do you consider the development of bricks and mortar retail outlets? Bricks and mortar retail outlets are the kings of their class! Goods can’t be charged with quite as much emotion in any other setting. Roger Wade, CEO of Boxpark, got it right when he said you have to “confront the customer with excellent service and charm themwith the story behind the product.” For Wade the future lies in the merger of “bricks and mortar retail with online commerce.”

Which new trends can we expect in the next year? We like to describe the coming years trends in the form of a menu. For starters, it’s bouchées à la reine with veal ragout fin: the traditional seems fresh and gives us a feeling of security. Then it’s on to sushi: reduced finesse and quality paired with minimalism. Salsa verde combines the two extremes and creates an exciting dynamic. It’s about breaking conventional rules, a special type of mise-enscène. Socially and ecologically sustainable concepts will become more important. An exemplary collection is Honest By by B. Pieters: fair trade, fashion and transparency down to the last thread.

GERMAN VERSION:

Mit eurer Trendagentur nextguruNow seid ihr seit über 15 Jahren in der Modebranche tätig, was sind die Faktoren für Euren Erfolg? Das Produkt ist der Grundpfeiler jeder Marke und steht für uns im Vordergrund: von der Überprüfung bestehender Design­ konzepte bis zur Neuausrichtung von Kollektionen. Trendresearches bestimmen die Ausrichtung, jedoch reflektieren wir markenspezifisch sämtliche Konzepte und Designs, um der Seele der Marke gerecht zu werden. Wir bieten professionelle Unterstützung während der Designprozesse, angepasst an die individuellen Anforderungen unserer Kunden. Welches sind die Schwerpunkte Eurer Arbeit? Wir antizipieren die wegweisenden Trends in den Bereichen Lifestyle, Kunst, Musik und natürlich Mode, um unseren Kunden einen strategischen Vorsprung im Markt zu sichern. Einzigartig machen uns personalisierte Trendbücher für Fashion- und Taschenlabels. Exklusive Designerstellung im Lederwarenbereich sind ein weiterer Schwerpunkt. Trendvorträge und Research für die größte globale Trend Agentur WGSN runden unser Portfolio ab. Inwiefern haben sich die Trends in den letzten Jahren verändert? Modetrends sind demokratischer geworden: bis vor einigen Jahren waren Modemagazine und Fachmedien für die Verbreitung von Trends zuständig. Seit den 0er Jahren sind Blogs und Communities ein Must. Informationen sind permanent global verfügbar – und der Konsument ist Teil der Inspiration. Für den Sommer 2014 haben wir für Modeurop den Slogan „the bigger world, the bigger picture“ formuliert. Die Welt rückt zusammen, die Leinwand wird größer und fokussierter. Die Ökonomie der BRICS Staaten wird Europa sehr schnell überholen. Wie schätzt Ihr die Entwicklung des stationären Handels ein? Der stationäre Handel ist die Königsklasse! Nirgends kann Ware so direkt mit Gefühlsweiten aufgeladen werden. Roger Wade, CEO von Boxpark bringt es auf den Punkt: „Den Kunden mit exzellentem Service begegnen, ihn mit der Geschichte zum Produkt verzaubern“. Für Wade liegt die Zukunft in der „Verschmelzung von stationärem und online Handel“. Welche Trendentwicklungen werden uns im nächsten Jahr erwarten? Die Trends fürs nächste Jahr als Menüfolge formuliert: Königin Pastete mit Ragout Fin: traditionelles wirkt frisch und gibt uns ein Gefühl von Geborgenheit. Dazu Sushi: reduzierte Finesse: Qualität gepaart mit Minimalismus. Salsa Verde verbindet die beiden Pole und sorgt für eine spannende Dynamik. Es geht um das Brechen gewohnter Regeln, die besondere Inszenierung. Sozial und ökologisch korrekte Konzepte werden wichtiger. Als Exempel steht die Kollektion Honest By von B. Pieters: Fairtrade, Fashion und Transparenz bis hin zum Nähgarn.